نشست بررسی تاثیر تحریم های اقتصادی بر وضعیت سلامت مردم و نظام سلامت کشور توسط مرکز تحقیقات عدالت در سلامت برگزار شد

 نتایج پژوهش بررسی تاثیر تحریم های اقتصادی بر وضعیت سلامت مردم و نظام سلامت کشور در سال های 2000 تا 2019 در دو سطح ملی و فروملی در نشستی با حضور محققان داخلی و بین المللی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در نشست 24 بهمن 1402، دکتر قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران به تاثیر تحریم ها بر اقتصاد جوامع اشاره کرد و گفت: تحریم ها باعث مشکلات، کمبودها و فشار اقتصادی بر جوامع شده و این فشار اقتصادی بر اخلاقیات نیز اثر می گذارد. براساس نتایج تحقیقات علمی یکی از دلایل تاثیرگذار در سلامت جسمی و روانی، توانایی مالی افراد است و فقر باعث بروز عوارض جسمی و روانی شده به طوری که پیامبر اسلام (ص) فرمودند «کاد الفقْر انْ یکون کفراً» فقر سلامت معنوی افراد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. اما فشارهای ناخواسته  اگر درست مدیریت شود می تواند موجب تحریک برنامه‌ریزی‌های خلاق و شگفت انگیز شود که در شرایط عادی آن کارها از انسان سر نمی‌زند. حقیر مسئله خود تحریمی را یعنی ضعف مدیریت، سو استفاده از موقعیت، نبود شفافیت، نبود قانون سالاری و نبود اقتدار حکمرانی را  از تحریم‌ها مهمتر و مخرب‌تر می‌دانم.

رئیس دانشگاه با اشاره به موفقیت های نظام سلامت و دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: گسترش نظام شبکه بهداشت و درمان، راه اندازی دانشگاه سبطین و پارک علم و فناوری شهید سلیمانی از جمله دستاوردهایی است که در شرایط تحریم حاصل شده است.
دکتر قناعتی با بیان اینکه کشورهای متعددی در حال تحریم شدن هستند که می توانند از تجارب کشورمان استفاده کنند؛ گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی باید به کارگیری روش های ارزان و موثر بر سلامت را ترویج کنیم.

تاثیر تحریم‌ها بر دسترسی مردم به خدمات سلامت
در ادامه دکتر امیرحسین تکیان مدیر گروه سلامت جهانی و سیاستگذاری عمومی دانشگاه، مجری این پروژه با اشاره به  دلیل انجام این پژوهش در مرکز تحقیقات عدالت در سلامت گفت: ایران چهار دهه است که تحریم ها را تجربه می کند اما این تحریم ها در دو دهه اخیر فشار بیشتری را به کشور تحمیل کرده و در نتیجه آن دسترسی مردم به خدمات سلامت تحت تاثیر قرار گرفته است.
استاد سیاستگذاری سلامت دانشگاه یکی از نتایج تحریم ها را بی عدالتی دانست و گفت: تحریم ها سبب می شود افرادی که نمی توانند صدای خود را در اجتماع بلند کنند بیشترین آسیب را ببیند. در این پژوهش مستنداتی را به صورت کمی و کیفی جمع آوری کرده ایم که مورد توجه تصمیم سازان قرار گیرد.
دکتر تکیان با اشاره به همکاری دکتر الکساندر کرامر و دکتر موریتز کرامر از اساتید صاحبنظر بین المللی در این پژوهش،  نتایج حاصل از آن را بیان کرد و گفت: اعمال تحریم ها با اثراتی که بر تورم، کاهش تولید، افزایش نرخ ارز، ممانعت در تبادلات مالی با سایر کشورها ایجاد می کند می تواند به طور مستقیم و غیرمستقیم اثرات مخربی بر سلامت مردم داشته باشد.

ادعای بی اساس تداوم کمک های بشردوستانه در شرایط تحریم
 دکتر علیرضا اولیایی منش رئیس مرکز تحقیقات عدالت در سلامت در حاشیه نشست ارائه نتایج پژوهش اثرات دو دهه تحریم بر سلامت مردم ایران، انجام این نوع پژوهش را برای نخستین بار در کشور دانست و گفت: پیش از این مطالعات مروری در زمینه تحریم ها انجام شده بود اما پژوهشی با این جامعیت و با مرور منابع داخلی و خارجی و مطالعه کیفی از طریق مصاحبه با مردم، ارایه دهندگان خدمات و سیاست گذاران سلامت و همچنین مطالعه کمی و انالیز و تحلیل داده های موجود؛ برای نخستین بار انجام می شود.
دکتر اولیایی منش آغاز این پژوهش را به سفارش وزارت بهداشت و حمایت موسسه نیماد در سال 1399 بیان کرد و گفت: برای انجام این پژوهش تیم علمی و حرفه ای متشکل از اساتید داخلی و دانشگاه های بیلفلد المان و هاروارد امریکا تشکیل شد که نتایج فعالیت آنها در این پروژه در نشست امروز ارایه می شود.
رئیس مرکز تحقیقات عدالت در سلامت با اشاره به بررسی حدود 30 شاخص مرتبط با سلامت مردم گفت: در این پژوهش اثرات تحریم بر مرگ و میر در سنین مختلف، سرطان ها، برخی بیماری های خاص و صعب العلاج و برخی از بیماری های مزمن مانند دیابت، شاخص های اقتصادی سلامت مانند پرداخت از جیب مردم و اثرات تحریم بر تعمیق نابرابری های سلامت بررسی شد که نتایج آن نشان می دهد تحریم ها چه اثرات سویی بر سلامت مردم دارد و این موضوع تا چه اندازه منجر به گسترش بی عدالتی شده است.
دکتر اولیایی منش ادعای تداوم کمک های بشر دوستانه به کشورهای تحریم شده را بی اساس دانست و با اشاره به تاثیر تحریم ها بر سلامت مردم گفت: وقتی بانکداری کشورها تحت تاثیر قرار می گیرد و معاملات کشور تحت تحریم با کمپانی ها و شرکتهای دارویی و تجهیزاتی ممنوع می شود سلامت مردم به دلیل کمبود دارویی و تجهیزاتی و ایجاد اختلال در ارایه خدمات سلامت تحت تاثیر قرار می گیرد. رئیس مرکز تحقیقات عدالت در سلامت دانشگاه، با اشاره به تجربه کشور در تاب آوری و مقاومت در برابر تحریم ها گفت: از انجا که کشورمان از ابتدای انقلاب به نوعی تحریم ها را تجربه کرده است این تمرین باعث ایجاد آمادگی در حوزه های مختلف از جمله تامین دارو و تجهیزات پزشکی شده و با خودباوری، افزایش تولیدات داخلی و طرح ژنریک دارویی و گسترش شبکه بزرگ بهداشت و درمان، اثرات تحریم ها در اقتصاد کلان و اقتصاد سلامت و در نتیجه سلامت مردم اگرچه وجود دارد اما کمتر حس میشود.
دکتر اولیایی منش با بیان اینکه میتوان گفت نظام سلامت با اجرای توصیه های رهبری معظم انقلاب، تا حدود زیادی نظام سلامت مقاومتی را محقق ساخته است افزود: اگر این تحریم ها بر کشور دیگری اعمال می شد اثرات آن بسیار بیشتر بود اما در کشورمان به دلیل مقاومتی که دربرابر تحریم ها وجود دارد این اثرات کمتر است و هرچه تحریم ها بیشتر می شود سخت کوشی و دلسوزی پژوهشگران در شرکت های دانش بنیان و فناور و اساتید و اطبا و کادر نظام بهداشت و درمان کشور بیشتر می شود.
توضیح اینکه در این نشست موضوعات مربوط به اثار تحریم بر دانشگاه ها و مراکز علمی، وظایف سازمان های بین المللی در کشورهای تحت تحریم، تحریم و سلامت و تجربیات بین المللی، دیپلماسی سلامت بر مبنای تحریم، نتایج مطالعه تاثیر تحریم بر بیماران مولتیپل اسکلروزیس، تاثیر تحریم بر نظام دارویی کشور و یافته های کمی و کیفی پژوهش بررسی شد و دکتر علیرضا کوهکن مشاور دیپلماسی علمی وزیر امور خارجه و دکتر کرامر از دانشگاه بیلفلد آلمان و دکتر محمد عبدالهی دانشمند یک درصد برتر دانشگاه علوم پزشکی تهران از سخنران ویژه این نشست بودند.

Categories:

No responses yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *