به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر حسین قناعتی، رئیس دانشگاه، مهم تریم مباحث حکمرانی را عدالت دانست و گفت: برنامه ریزی برای دستیابی به عدالت در سلامت، وظیفه ماست. راه اندازی نظام شبکه در کشور در ایام جنگ صورت گرفت و این مسئله نشان می دهد که می توانیم از الگوها و مدل های مناسب حتی در حساس ترین زمان ها به نفع کشور بهره برداری کنیم.

وی افزود: در زمان جنگ بسیاری از جوانان توانستند کارهای بزرگی انجام دهند و لذا پیشنهاد می کنم که اکنون نگاهی به داشته ها کنیم و از آنها استفاده بهینه نماییم.

دکتر قناعتی همکاری افراد در بخش های دولتی و غیر دولتی برای حل مسائل را به فال نیک گرفت و گفت: باید ریشه را پیدا کنیم و مسائل را ریشه ای حل کنیم.

رئیس دانشگاه، بر ضرورت توجه به حوزه سلامت کشور، تاکید کرد و افزود: از زمانی که مسئولیت دانشگاه را بر عهده گرفتم بیشترین توجه و تمرکزم بر بخش پیشگیری سلامت بوده است و در تلاشم تا نظام شبکه را در مناطق تحت پوشش دانشگاه کامل کنیم.

وی راندمان بالای شبکه بهداشتی را منشا فعالیت های مثبت دانست و تصریح کرد: آنها در دوران کرونا نشان دادند که با کمترین هزینه می توانند بسیاری از مشکلات مناطق را حل کنند. از جمله آنکه به ارائه مشاوره های روانی برای افرادی که در کرونا آسیب دیده بودند پرداختند و توانستند خدمات خوبی را به مناطق محروم ارائه کنند.

دکتر قناعتی، خاطر نشان کرد: با تقویت فرهنگ خود باوری، باید زمینه های لازم برای سلامت اجتماعی نیز در کشور فراهم شود.

رئیس دانشگاه در پایان با بیان اینکه ” ما امیدوار به اصلاح و پیشرفت امور هستیم” یادآور شد: در بحث بیمه ها نیز باید از کمیت به سمت کیفیت گام برداریم و اکنون زمان آن رسیده که به کیفیت خدمات بیمه ای بپردازیم. چه اشکالی دارد که نظام سلامت به اندازه وسع خود خدمات با کیفیت اولیه ارائه کند.

عدالت هدف غایی جوامع بشری است

دکتر امیرحسین تکیان، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات عدالت در سلامت و دبیر جلسه،هدف اصلی تشکیل دولت ها را دست یابی به عدالت خواند و گفت: عدالت، هدف نهایی و غایی جوامع بشری و اساس اقامه دین برای عدل است. از این رو مرکز تحقیقات عدالت در سلامت، به عنوان تنها مرکز تخصصی که در زمینه عدالت در نظام سلامت جمهوری اسلامی فعالیت می کند، در این مدت با تولید بیش از 300 مقاله، 5 کتاب و انجام بیش از 50 پژوهش در مقیاس های ملی و بین المللی با تمرکز بر عدالت و سنجش کارایی و بهبود حکمرانی خوب در سلامت، به فعالیت خود ادامه داده است.

وی عدالت در سلامت را دستیابی افراد در هرکجای کشور از خدمات سلامت، فارغ از هر سطح مالی دانست و گفت: برای اینکه این مسئله تضمین شود، لازم است که مولفه های مختلفی تامین شود. در حال حاضر با آنچه اصل 29 جمهوری اسلامی می گوید فاصله معنا دار داریم و لازم است مداخلاتی تعیین کنیم تا مفاهیم عدالت در جامعه جا بیافتد.

بهره مندی از خدمات سلامت

در ادامه دکتر علی اکبری ساری، رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت، به ارائه گزارشی از “عدالت در دسترسی و بهره مندی از خدمات سلامت” پرداخت و گفت: بهره مندی از خدمات سلامت به نوعی “استفاده افراد بر اساس نیاز و پرداخت بر اساس توان” تعریف شده است. بر اساس آمارهای موجود حدود 40 درصد از هزینه های سلامت در سال از جیب مردم پرداخت می شود و تقریبا بالای 90 درصد افراد در پنجک های مختلف، (در شهر و روستا) از پوشش بیمه اولیه برخوردار هستند.

وی سرانه بستری در بخش دولتی را حدود 10 درصد مردم و 1.8 دهم درصد در بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: سرانه مراجعه سرپایی در مناطق شهری و روستایی تفاوت چندانی ندارد اما قدری بی عدالتی در تعداد تخت های استان ها داریم که باید به عدالت نزدیک شود. همچنین برخی از استان ها بیش از نیاز خود بودجه سلامت دریافت می کنند و برخی کمتر و این نشان می دهد که باید برای دسترسی به منابع نیز توزیع مناسبی صورت گیرد.

دکتر اکبری ساری، بی عدالتی در بحث دریافت خدمات دندان پزشکی را میان پنجک اول (کم برخوردار) و پنجک پنجم (برخوردار) بسیار وسیع خواند و تصریح کرد: در پنجک اول 2 درصد و پنجک پنجم 12 درصد مردم برای دریافت خدمات دندانپزشکی مراجعه کرده اند. همچنین30 درصد پرداخت مستقیم از جیب مردم، متعلق به هزینه های دارو است که البته این عدد در پنجک یک، به دلیل عدم پرداخت هزینه های دندانپزشکی به حدود 50 درصد پرداخت مستقیم رسیده است.

وی افزود: در سال های اخیر، هزینه های کمرشکن در افراد کم برخوردار بسیار کم شده که این مسئله به منزله عدم دسترسی آنها و عدم توان در پرداخت هزینه بوده است. همچنین هزینه های فقر زا در 4 سال گذشته نصف شده و این نشان می دهد که گرانی خدمات موجب شده تا عملا دسترسی و بهره مندی افراد در پنجک یک از این خدمات کاهش یابد. از این رو باید سعی کنیم تا دسترسی ها را در افراد پنجک یک بیشتر کنیم.

رونمایی از کتاب عدالت در نظام سلامت ایران

دکتر علیرضا اولیایی منش، رئیس مرکز تحقیقات عدالت در سلامت نیز ضمن معرفی کتاب گفت: کتاب حاصل زحمات سه ساله مرکز تحقیقات عدالت در سلامت است و امیدوارم که مراکز تصمیم گیری در نظام سلامت از آن استفاده بهینه کنند. چرا که به تبیین وضع موجود، ریشه ها و راهکارها پرداخته است.
وی افزود: این کتاب در هفت فصل، حاصل زحمت بیش از 100 نفر از اندیشمندان و اساتید  در دانشگاه ها و مراکز مختلف است. آرزو می کنم استفاده از این کتاب موجب حرکت به سمت عدالت در سلامت در کشور شود.

در این نشست همچنین، دکتر رضایی، در خصوص مراقبت های اولیه سلامت، دکتر حسین راغفر، در خصوص سیاست های ایران و ارتباط آن با عدالت در سلامت، دکتر نجاتیان، درخصوص تامین مالی عادلانه در نظام سلامت به ارائه گزارش پرداختند.

 

برای دانلود اسلایدهای ارائه شده از لینک های روبرو استفاده کنید

No responses yet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *