کتاب سنجش کارایی نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران
کتاب «سنجش کارایی نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران» توسط مرکز تحقیقات عدالت در سلامت منتشر شد

نظام سلامت نیز مانند تمامی نظام های جامعه، با توجه به منابعی که در اختیار دارد موظف است خدمات مشخصی را ارائه دهد؛ اما یکی از موثر ترین عواملی که میزان، کیفیت و نوع این خدمات را تعیین می کند منابع موجود و در دسترس این نظام است. با توجه به گستردگی و تنوع منابع مورد نیاز نظام سلامت و همچنین محدودیت این منابع، تقاضای روز افزون برای خدمات درمانی و پیشرفت سریع تکنولوژی، طبیعی است که مدیریت و برنامه ریزی برای استفاده بهینه از این منابع امری پیچیده و حیاتی است. در اسناد بالا دستی جمهوری اسلامی ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به عنوان متولی اصلی نظام سلامت کشور، موظف است تا با برنامه ریزی موثر، استفاده بهینه از منابع و سنجش میزان کارایی و اثر بخشی برنامه ها، کیفیت خدمات درمانی و سلامت جمعی را ارتقا دهد و از هدر رفت منابع محدود این نظام جلوگیری کند.

با توجه به اهمیت سنجش میزان کارایی نظام سلامت و وضعیت نابرابری های سلامت در کشور، مرکز تحقیقات عدالت در سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران، اقدام به اجرای پژوهشی ملی با عنوان «سنجش میزان کارایی نظام سلامت، بررسی علل و عوامل ناکارایی در نظام سلامت کشور و ارائه راهکارهای اجرائی جهت ارتقای کارایی نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران» نموده است. این پروژه ملی که به سفارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سه سال و با همکاری بیش از 30 نفر از برترین متخصصین نظام سلامت کشور انجام شد پس از ریشه یابی عوامل ایجاد کننده ناکارایی به تفصیل هریک را بررسی کرده و برای بهبود مهمترین آن ها توصیه های سیاستی ارائه داد.

کتاب پیش رو که یکی از دستاوردهای این پژوهش است در هفت فصل تدوین گشته و هریک به بررسی مهمترین یافته های زیر پروژه های این پروژه ملی پرداخته و پس از ارائه جزئیات و یافته ها، فصول با جمع بندی و پیشنهاد بسته های سیاستی جهت کاهش ناکارایی و بهبود نظام سلامت پایان می یابند. امید است تا انتشار این کتاب قدمی موثر در ریشه یابی و مقابله با علل ناکارایی در نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران بوده و به ارتقا سلامت جامعه کمک کند.

علاقه مندان به مطالعه کتاب می توانند از طریق لینک زیر فایل را دریافت نمایند.

کتاب:  سنجش کارایی نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران
: دکتر علیرضا اولیایی منش، دکتر امیرحسین تکیان، دکتر عفت محمدی
سایر نویسندگان: دکتر فرهاد حسین زاده لطفی، دکتر سید رضا مجدزاده، دکتر حمید شرفی، دکتر حسن یوسف زاده، دکتر لیلا حسینی، محمدمهدی کیانی، دکتر الهام احسانی، دکتر حانیه سادات سجادی، زهرا گودرزی، هادی آقازاده کهنه شهری، دکتر علی امروز نژاد، دکتر محبوبه پارساییان، کبری شریف کاظمی، دکتر مرتضی صادقی، دکتر مهدی مهدوی، دکتر علی اکبر فضائلی، دکتر سمیه نوری حکمت، دکتر علی اکبر حق دوست، دکتر رضا دهنویه، دکتر فرهاد حبیبی، دکتر محمدرضا مبینی زاده، دکتر ابراهیم جعفری پویان، سهیلا دمیری، دکتر رجبعلی درودی، عبدالرضا موسوی، طاهره شریفی
مرکز تحقیقات عدالت در سلامت
:  380
حجم فایل: 16 مگابایت
:  اسفندماه 1400

Tags:

2 Responses

  1. با سلام و احترام

    لطفا برای داشتن یک عدد کتاب سنجش کارایی نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران در فرمت چاپ شده کاغذی راهنمایی نمایید.

    با سپاس

    مرضیه زارع دانشجوی دکترای تخصصی سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *